jom main sudoku

Wednesday, October 20, 2010

3 comments
ikutilah permainan mmbuang masa ini......


manusia vs JIN?

2 comments
Alhamdulillah ,aku masih berdaya untuk mencoret............baru jer bangun darii tidoo yang panjang,mimpi yang indah .........dari kul 2 hingga 6.......hihihih........sedar2 jer mmber2 ku daa pegii bsukan....nak bsukan daa xsmpat......aku workout lamm bilik jea laaa(sambil sit up)...sambil2 tu..aku nak kongsii ngan korang isu yang sering mjadi persoalan......samada jin ataw manusia yang lbih kuat?????
kali ni aku tampil ngan cerita yang boleh dikatakan agak panjang ......ekceli sumbernyer adalah dari ceramah dato Ismail Kamuss.........yang aku ingin ceritakan ini hanya ringkasan darii cerita beliau yang panjang lebar shingga memukau aku untuk mndgar selama lbih 2 jamm..............fuhhhh naek seramm aku dgar ceramahnyer.............

cerita aku ini dimulakan dengan perkataan IFRIT.........saper ifrit?korang mesti nak tahu kan?
Ifrit ialah nama bagi segolongan jin kafir yang antara jin paling kuat dan sangat cerdik..
sebagai contoh ,dalam peristiwa nabi Allah ...Nabi Sulaiman dan Ratu Balqis........
Dalam Alquran tercatit,alkisah burung Hud2 mengkhabarkan Nabi Sulaiman
tentang wujudnya seorang Raja perempuan yang tersangat kaya Di negeri Saba' yang
bernama BALQIS.
Ratu Balqis mmpunyai singgahsana yang designnyer 100% emas n bertatahkan ratna ddan batu permata yang terlalu tinggi nilainya.......bapa ratu Balqis bernama SHurahil -seorang raja besar yang enggan berkahwin dengan perempuan biasa.......jatuh cinta ngan perempuan
dari golongan jin-rayhanah Binti As-Sakn....mereka berkahwin da melahirkan Ratu Balqis...
.....melalui burung hud2 nabi Sulaiman mgetahui bahawa Balqis dan Kaumnya mnyembah
Matahari....mnurut riwayat mereka juga ada kepercayaan pader Allah...tetapi telah dipesongkan
oleh IBlis
Nabi Sulaiman telah berjanji bahawa akan myelidiki kebenaran kata2 burung HUd2.....
burung Hud2 diberi tugas mgirim surat (jadii posbird laa pulak) kepada Ratu Balqis......
Ratu Balqis terkejut ngan surat itu dan mmbuat sidang myuarat ngan pmbesar2nya....Surat itu
memberi arahan pader Ratu Balqis tunduk pada ALLAH yang maha kuasa dan tidak takbur pada nikmat Allah..........Ratu Balqis mengakui bahawa surat itu datang dari seorang yang tersangat hebat dan perkasa yang memakai nama ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI
MAHA MENGASIHANI........para pembesar balqis mnyerahkan keputusan seratus peratus pader ratu balqis...dan myakinkan ratu mereka bahawa kerajaan mereka
mampu melawan Nabi Allah-NABI SULAIMAN AS......
Ratu Balqis mengambil keputusan untuk menyogok Nabi Sulaiman dengan hadiah yang
lumayan yang tidak mungkin ditolak oleh mana2 makhluk pada masa itu.......Berkata Ratu Balqis pada pmbesarnya"kalo diterima hadiah itu...perangii Nabi Sulaiman, jika ditolak, ikutinya"
...setelah itu ,nabi Sulaiman telah mnolaknya dan memerangii Ratu Balqiss....setelah disoal selidik Ratu Balqis terlalu terkejut dengan pgkhabaran dari utusannya yang mengatakan mereka terlau kerdil untuk melawan Nabi Sulaiman-Raja sekalian Alam iaitu hamba yang amat patuh
pada tuhannnya-ALLah S.W.T........keadaan ini adalah kerana Nabi Sulaiman mempunyai
terlalu besar bahtera perang yang terdiri dari kalangan Manusia,Jin.binatang dan sekalian makhluk .termasuk Ifrit(jin paling gagah)..........pembesarnya yang terlalu gagah bernama Asif......Asif adalah dalam kalangan Manusia yang merupakah ahli kitab.......
setelah merasakan keadaan yang tidak memihak pada dirinya _ratu Balqis memerintahkan utusannnya untuk mengadap Nabi Sulaiman dan mengkhabarkan kedatangannnya bersama dengan semua pembesar negerinya datang mengadap nabi Sulaiman
untuk menerima dakwah dari baginda......
pada Masa yang sama Ratu Balqis telah memerintahkan pegawal2nya mengemas singggahsananya dengan memasukkan kedalam peti besar yang tebalnya tujuh lapiss.....dan dimangga dengan mangga terbaek di dunia sehingga tidak boleh dibuka oleh sesiapapun.......dan diperintahkan untuk dipelihara dengan baek dan dikawal 24 jam..(.macam kdaii mamak lak).......kawalan itu mestilah illusi da singgahsana tidak dapat dilihat dengan mata kasar sehinggalah ia kembali dari mengadap Nabi Sulaiman...........
keluarlah Ratu Balqis menuju Ke Sham (istana Nabi Sulaiman).......pada masa yang sama baginda Nabi Sulaiman telah memerintahkan Jin2 mengintip pergerakan tersebut......Dalam beberapa harii lagii rombongan dari Ratu Balqis akan tiba........Baginda telah mmbuat sidang rakyat mencabar sesiapa yang mampu membawa singgahsana Ratu Balqis paling cepat akan dianugerahkan dengan hadiah terbaek

Surah an-Naml ayat 38 & 39. (Maksudnya)

(Nabi Sulaiman) berkata, wahai orang-orang besar, siapakah di antara kamu yang akan membawakan singahsahanya sebelum dia datang kepadaku dalam keadaan berserah diri. Berkata ifrit (yang cerdik) daripada bangsa jin, aku akan datangkan kepadamu sebelum engkau berdiri dari tempat dudukmu, dan sesungguhnya aku berupaya dan boleh dipercayai untuk melakukan demikian.


mendengar khabaran dari rajanya...Ifrit dengan bangga dan gah berdiri dengan mndabik dada dan berjanji pada rajanya akaan membawa singgahsana itu sebelum baginda Nabi Sulaiman
bangun darii singgahsananya.......bertepuk riang laaa golongan jin yang menyangka xda makhluk yang dapat menandingii jin
Tanpa diduga bangunlaaa perdana menteri Nabi Sulaiman yang bernama Asif Bin Bukhya.......menawarkan khidmat yang lebih baek iaitu mengangkatnya dengen sekelip mata....maksudya beliau mampu mengagkat singgahsana sebelum nabi Sulaiman berkelip.....maka senyap laa sekalian JIn........ternyata Manusia lebih hebat...........

Surah an-Naml ayat 40: (Maksudnya)

Berkata seorang yang mempunyai ilmu dari al-Kitab, Aku akan datangkan singgahsana itu kepadamu sebelum matamu berkelip. Maka setelah dilihatnya singgahsana itu terletak di hadapannya, iapun berkata: Ini adalah kurnia Tuhanku untuk menguji aku apakah aku bersyukur atau mengingkari (alam nikmatnya). Dan barang siapa yang bersyukur, maka sesungguhnya ia bersyukur untuk dirinya dan barang siapa yang ingkar, maka sesungguhnya Tuhanku Maha Kaya, Lagi Maha Mulia.

RIWAYAT LAIN:Terdapat berbagai-bagai riwayat tentang lelaki ahli al-Kitab yang sanggup membawa singahsana Ratu Balqis dalam sekelip mata yang mencabar keupayaan ifrit tadi. Selain nama Asif tadi, ada riwayat mengatakan bahawa orang tadi ialah Nabi Hidir, manakala riwayat lain pula mengatakan bahawa orang itu sebenarnya ialah Nabi Sulaiman sendiri.....Allahuallamm

walau apepun pendapat dapat kita simpulkan disini bahawa ifrit dikalahkan oleh seorang manusia yang tinggi ilmunya...Sesungguhnya manusia yang ilmunya tinggi ,taat pada Allah mampu mgalahkan jin yang palin gagahh.............

fuhhhhhhh penatttt nyerrr...nak makan n smayang maghrib........daaaa


hukuman .......

Tuesday, October 19, 2010

9 comments
haaa...waktu da mnunjukkan 230a.m...time aku start mnaip..sajer jer...
ekcelii ader satu perkataan yang sering bmain dalam kepala aku HUKUMAN....
aper itu???haaa stiap ksalahan yang dilakukan wajar dijatuhkan hukuman..........
disebatkan pkataan ini askar jadii lbih bdisiplin...hihihih......
aku sbnarnyer xpuas ati ...kadang2 setiap ksalahan yang kita lakukan bkannya mndapat hukuman yg adil.......
setiap kali kita melakukan kesalahan samada sengaja atawpon tidak kita akan dihukum......
TAPI
...bgaimana kita dihukum?????????
dalam coretan kali ini aku ingin mmbincangkan tentang
keadilan sistem hukuman........mang tidak boleh dinafikan ...
hukuman hudud paling adil..tapii kali ini aku ingin bawa kelainan....aku mahu ceritakan tentang hukuman tentera..............haaaaaaaaaaa
mnarik kan??????
mgikut undang2 tentera setiap kesalahan yg dilakukan pastii ader hukuman...kcuali mgigau waktuu tidoorrrr....xder ag stakat nii...harap maklumm k...............SUSUNAN hukuman dalam akta 77 1972.....memang sesuai untuk dipraktikkan ...........contohnya kesalahan tinggal tugas..............so,dikenakan kawad tambahan 7 harii(hukuman ringan arr nii)..........wajarkah kalo selpas itu seseorang anggota dikenakan hukuman lain???.........masalahnya disini.............DALAM UNDANG2 TENTERA sudah termaktub bahawa x boleh ader double jeopardy(2 hukuman untuk satu ksalahan)tetappiii knapa masih ader anggota yang tidak btanggungjawab......mgenakan lbih hukuman pader satu ksalahann....bagii saya tidak laaa wajar.....stakatt nii ALLHAMDULILLAH tempat saya masihh bersihh darii bnda2 macam niiii........HARAPAN saya sesungguhnya TENTERA ADALAH organisasi terbaek....jgan ader yang cemarkan nama baek TENTERA.......kalo korang rase xlayak untuk mjadi tentera yang baguss.....lupakan niat tuk joint tentera......KEDATANGAN KAMU TIDAK DIUNDANG TIDAK DIJEMPUT TAPIII DISERU,SIAPA YANG RAGU2 BAEK PULANG

ADAKAH BINATANG DAN MANUSIA MAMPU MELIHAT JIN DAN SYAITAN?.

Sunday, October 17, 2010

0 comments

persoaalan demi persoalan bout jin diungkai...kali ini aku datang ag ....ingin mmberitahu tentang adakah jin boleh dilihat oleh binatang dan manusia.???.......hahhahahaa...........sesungguhnya mnurut satu riwayat jin memang boleh dilihat oleh binatang tetapi bkan oleh manusia...........ini boleh dibuktikan melalui hadis Rasulullah.............



Rasulullah bersabda:


إِذَا سَمِعتُم نَهِيقُ الحِمَار فَتَعُوذُوا بِاللهِ مِنَ الشَّيطَانِ فَإنَّهَا رَأَت شَيطَانَا, وَإِذَا سَمِعتُم صِيَاحَ الدِيكَةِ فَسأَلُوا اللهَ مِن فَضلِهِ فَإِنَّهَا رَأَت مَلَكًا

.
Apabila kamu mendengar suara nyaring keldai
hendaklah kamu berlindung dengan Allah dari syaitan kerana ia melihat syaitan,......fahaman orang mlayu skang ..dgar jer keldai ataw kuda
mmbuat bunyi..mereka akan cakap ...adoi kudaa nii mestii laparr....kalo xpcayer belalah kuda...mestii malam2 berbunyii bising lam kandang...kalo rumah dkat ngan kandang kuda ...pastii susah nak tidoooo............Dan sesungguhnya apabila kamu mendengar suara kokokkan ayam maka berdoalah kepada Allah sesungguhnya ia melihat malaikat.kebiasaan orang mlayu...dgar jea kokokan ayam ...haaaa........mnanndakan harii dah siang...................snang kan orang kita wat ksimpulan.......tapii logik akall gak...................



Pada prinsipnya jin tidak boleh dilihat oleh manusia mggunakan mata kasar, di sentuh dan di dengar oleh manusia dalam bentuk yang asal sebagaimana ianya diciptakan, kecuali dalam keadaan-keadaan tertentu.

1. Jin juga boleh di lihat oleh manusia dalam keadaan mengamalkan sihir, di sihir atau ketika meminum air sihir


2. Melalui kemahuan Jin itu sendiri untuk memperlihatkan dirinya


3. Manusia yang Khawas dan Khawasil-Khawas, nabi-nabi dan Rasul.

4. Di akhirat manusia mukmin yang ahli syurga boleh melihat Jin manakala Jin yang Khawas dan Khawasil-Khawas sahaja yang boleh melihat manusia.
Contoh dalam peperangan Badar, Iblis telah menampakkan dirinya seorang lelaki dari Bani Mudlij dan Syaitan pula dalam rupa Suraqah bin Malik yang datang membantu tentera musrikin memerangi tentera Islam. ( Iblis dan Syaitan adalah juga merupakan sebahagian daripada golongan Jin ).




sesungguhnya binatang mampu mendengar dan melihat benda ghaib..ini adalah satu anugerah Allah kepada binatang.......... ader hikmah maha pncipta wat camtu.........sama2 lah kita memanjat ksyukuran pada Allah kerana menjauhkan kita darii makhluk yang bernama jin..........majulah sukan untuk negara LAOSSS....sekian

myMetro | Kadet UPNM tangkas

Saturday, October 16, 2010

0 comments
myMetro | Kadet UPNM tangkas

satria dan hero

8 comments


Dari dulu sampai sekarang ....semua orang masih terbayang2 n tertunggu2 kehadiran wira /satria atawpon hero............time kcik2 dulu aku slalu tgok citer dragonball,jetman,power rangerz,ultraman...n segala jniz **&&*man.
....temasoklaaa cicak man......hahhahahahahaa

sekarang ni....setelah joint tentera baru aku myedari hakikat bahawa...wira yang sebenar adalah tentera....setuju x???

pada dasarnya ...orang slalu bercakap....."apelah askar nii","askar kaki pompuan(casanova pon ader),judi ,kaki mabuk"...........xkan laa kerana nila setitik ...rosak susu sebelanga.....kalo korang nak taw...dalam tentera isu ini dipandang serius ..........tentera tidak akan berkompromi ngan mereka yang terlibat ngan gejala2 macam niiii......samada dilucutkan kekananan ataw dibuang dari organisasi ATM.....


haaaa...mungkin korang masih was2 akan kmampuan tentera kita mempertahankan tanahair kan??....sesungguhnya ramai yang pertama kali joint askar.......firstly mereka set mind mereka untuk bermegah2 dan mndapatkan gaji tuk myara hidup....tapi apabila banyak dasar dan nilai diterapkan....mereka makin matang...haaaa barulaa askarr .....

kita haruslah berterima kasih pade tntera kita kerana mampu mngekalkan keamanan.....sebagai contohya...tentera darat tidak mgenal penat n lelah mjaga sempadan negara darii diceroboh pndatang n pganas....tentera laut diraja malaysia.......sdia berkorban di lautan demi mjaga gariss sempada antara negara dari diceroboh lanun......kalo xder tentera laut nescaya nelayan2 yang mncari rezeki mgkin ditangkap lanun..........betul x???tentera udara pula mnjaga lalulintas udara darii diceroboh anasir2 dari luar.............mungkin kita xperasan pengganas mghantar setelit tuk mgintip pergerakan kita..........n kemungkinan untuk kita diaibkan adalah tinggi..............(paham2 laa kalo vid mandi kita lamm laman2 web porno)

kesimpulannya.........bukan senang nak senang...bukan susah nak susahh....tentera adalah wira n wirawatii negara......majilah sukan untuk negara Laos..hahahahaha

beauty of math!!!!!!!

0 comments





kadang2 nombor dan huruf memainkan peranan penting dalam hidup kita.......jurulatih aku pernah mgunakan trick nii..time tu aku n skuad aku diperintahkan masuk dalam hutan dan mdgar leteran..hihii(lokasi:hutan blakang perwira
ekceli).......perhatikan n same2 kita fikirkan:
jika:
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

digantikan dengan:

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26.

jika: H-A-R-D-W-O- R- K

8+1+18+4+23+ 15+18+11 =98%


dan:
K-N-O-W-L-E- D-G-E 11+14+15+23+ 12+5+4+7+ 5 = 96%

tetapi: A-T-T-I-T-U- D-E

1+20+20+9+20+ 21+4+5
= 1oo%


kemudian ,saksikan keajaibannnya:
L-O-V-E-O-F- G-O-D 12+15+22+5+15+ 6+7+15+4 = 101%

hihii...ekceli ..this only trick....tapi kalo dipikir2...logik kan?????